بسته بندی خلاقانه

بسته‌بندی خلاقانه
آنچه در این مطلب می‌خوانید :

چرا مشتریان یک فروشگاه اغلب جذب تعداد کمی از محصولاتی می شوند؟
خب ، جواب خیلی ساده است، بسته‌بندی بد و فاقد خلاقیت در بسته‌بندی محصولات.
خلاقیت یک فرآیند ذهنی است، که شامل تولید ایده یا مفهوم‌های جدید و حتی ایجاد ارتباط های تازه بین ایده ها و مفاهیم خلاصه می‌شود.
از زمان های قدیم انسان ها با بکار‌گیری خلاقیت‌،خود را با بقیه‌ی افراد متمایز می‌کردند. این در مشاغل و بیزنس هایشان نیز صادق است و این موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

در حقیقت هنر ابتکار در جلب توجه مشتریان برای بسته بندی چیست؟

هر چقدر بسته بندی خلاقانه تر باشد مشتریان بیشتری را به خود جلب می کند. چشم انسان به‌دنبال متفاوت ترین و بهترین ها می باشد. توجه به بسته‌بندی محصولات دقیقا مانند دیدار با اولین عشق زندگی خود، وابسته به نوع پوشش و زیبایی چهره می‌باشد، سریع اما جذاب.

همانطور که شما تلاش می‌کنید تا در نگاه اول ظاهری زیبا و به یادماندنی داشته باشید. برای بسته بندی محصولات نیز باید به همین موضوع توجه کنید.

بسته‌بندی‌های خلاقانه مانند طراحی لوگو از تاثیرگذارترین عوامل تبلیغاتی می‌باشند. متاسفانه بخاطر عدم توجه به خلاقیت و ایده‌های نو در تبلیغات و بسته‌بندی، ایران بسیاری از موقعیت‌های تجاری را در بازار جهانی از دست داده است.

خلاقیت در طراحی باید طوری باشد که نگاه ها را به خود جلب کند. چون یکی از اهداف اصلی همین است، جلب توجه بسیاری از مصرف کنندگان در زمان خرید محصولات به جعبه‌ی آن‌ها دقت می‌کنند، ممکن است خریدی داشته باشند که هرگز نام برند آن را قبلا نشنیده اند و یا از کیفیت محصول اطمینان خاطر نداشته باشند.

برای مثال خود من درهنگام خرید چیپس بیشتر به بسته‌بندی آن توجه میکنم، پس میتوان نتیجه گرفت که بسته بندی می‌تواند مانند یک فروشنده ساکت و خلاق به آسانی دلیل جذب مخاطب و ایجاد احساس نیاز به خرید باشد.

بسته‌بندی خلاقانه

بخش ۱: اصول بسته بندی درست و خلاقانه

قبل از هرچیز باید بدانیم بسته‌بندی چیست، باید گفت بسته‌بندی مجموعه‌ی فرآیندهایی است که هدف آنها حمل و نقل، انبار کردن آسان و توزیع درست،فروش و استفاده ی آسان و بهینه­‌ی محصولات می‌باشد.

در طراحی، یکسری نکات وجود دارد که باید به آنها توجه شود که عبارتند از:

توجه به نوع هر محصول

هر محصول شرایط خاصی را از نظر نگهداری و حمل دارا می باشد که باید در طراحی و جنس آن توجه ویژه‌ای شود. کیفیت جنس به‌کار رفته برای طراحی بسته بندی باید به گونه ای باشد که به کیفیت فیزیکی محصولات داخل آن آسیبی وارد نشود.

جنس بسته، بهتر است از مواد غیرشیمیایی و با کیفیت انتخاب شود تا علاوه بر حفظ و نگهداری محتویات مانع از ورود ذرات و آلاینده های خارجی به داخل بسته بندی شود. در برخی کشور‌ها از بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست استفاده می‌شود که در طبیعت باقی نمی‌مانند و در آب یا خاک بدون ایجاد هیچ نوع آلودگی تجزیه می شوند.

بسته‌بندی خلاقانه

در نظر گرفتن رقابت بین شرکت های تولیدی مختلف

باید طراحی را به نحوی برای بسته یک محصول ارائه دهید که دارای خلاقیت و گیرایی بالایی باشد به طوری که در قفسه های فروشگاه ناخودآگاه مشتری را جذب خود کند.

باید از تکراری شدن و کپی برداری از طرح‌های دیگر شرکت‌ها خودداری کنید زیرا حاصل، فروش برابر و حتی کمتر محصولات است. درواقع برای مشتری و حتی طراح، دیدن این محصولات جذاب نیست.

راه حل این مسئله، استفاده از طرح‌های حرفه‌ای است. استفاده از طراح حرفه‌ای نه تنها سبب جلب توجه مشتری می‌شود، بلکه در مدت زمان کوتاهی خواهید دید میزان تقاضا افزایش یافته و درآمد‌های زیادی به دست آورده‌اید.

توجه به ویژگی های مشتریان هر نوع محصولات

برای مثال محصولاتی که خاص افراد جوان می باشد باید خلاقیت و جذابیت زیادی داشته باشند و برای افراد مسن‌تر محصول باید دارای ظاهر ساده‌ و مرتب‌تری باشد.

همواره در زمان طراحی بسته باید بدانید محصول برای چه گروه از جامعه، چه جنسیت و چه‌رده سنی قرار است ارائه شود. انتخاب رنگ، فونت، المان‌ها و تصاویر برای هریک از موارد ذکر شده، دنیای متفاوتی دارد. قطعا شما باید این اطلاعات را در اختیار طراح قرار دهید تا بهتر بتواند برای بازار هدفتان طراحی بسته بندی را انجام دهد.

از دید فنی به بسته بندی توجه کنید

همیشه خلاقیت کافی نیست. باید الگوی هندسی طرح را برای کاربردهای مختلف محصول درنظر گرفت. به نوع انبار کردن محصولات نیز توجه کنید. بسته‌ای طراحی کنید که حمل و چینش راحت‌تری داشته باشد.

بسته باید در زمان جابجایی، انبار و فروش با مقاومت بالایی داشته باشد تا محتویات هیچ تماسی با بیرون پیدا نکنند. ابعاد بسته باید طوری باشد که جای زیادی اشغال نکند و در زمان حمل و جابجایی به آسانی جابجا شود.

همچنین باز و بست درب بسته‌بندی به آسانی انجام شود و هیچ سختی در کار مصرف کننده ایجاد نکند. این مورد اگر درست و اصولی رعایت نشود حتی اگر بسته‌بندی حرفه‌ای ارائه شده باشد، فکر باز و بسته کردن آن مشتری را اذیت خواهد کرد و از خرید محصول منصرف خواهدشود.

بسته‌بندی خلاقانه

رنگ و عکس های به کار رفته

برای طراحی بسته یکی از مهم ترین عوامل جذب مشتری، جذابیت طرح می‌باشد.

رنگ ها نقش خیلی مهم و کارآمدی در فروش دارند، بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که جذاب هستند و از طرفی به گونه ای با محتویات مرتبط باشد. می توانید با یکی از رنگ های اصلی و حتی با ترکیب اصولی رنگ ها باعث ایجاد حس خوشایندی برای خریدار شوید ولی باید توجه داشته باشید که کیفیت محصول نیز به خوبی بسته‌بندی آن باشد تا محصول مسیر فروش بلند مدت و صعودی داشته باشد اگر این موارد به درستی رعایت نشوند محصول مسیر فروش نزولی و کوتاه مدتی را تجربه خواهد کرد.

بخش ۲: نقش هنر و صنعت در بسته بندی خلاقانه

هنر و صنعت تبلیغات در سه بخش و دوره‌ی زمانی برای هر کالا ایفای نقش می‌کند. استفاده درست و به موقع هر یک از این سه بخش، تفکیک و به کارگیری صحیح آن ها در طراحی بسته، باعث موفقیت دراز مدت و صعودی کالا در افکار مردم و در بازار بشود.

بخش صنعت:

طراحی بسته، جزو فعالیت های طراحی گرافیک است. یکی از نقاط اشتراک طراحی بسته با  نحوه ی کار طراحان صنعتی سه بعدی بودن بسته‌ی ما است. هنرمند معمار، فرم و شکل ظاهری یک بنا را طراحی می کند. به طور ساده تر، یک معمار، تمام تلاشش این است که با خلق بنای زیبا توجه افراد را به بنای خود جلب کند که این مورد در طراحی یک بسته‌بندی نیز صدق می‌کند.


بسته‌بندی خلاقانه

بخش هنر:

وجه اشتراک بسته بندی با هنرهای کاربردی، در  این است که مخاطب یا مشتری ناخواسته با بسته بندی ارتباط برقرار میکند . اما در هنرهای غیر کاربردی یا به اصطلاح محض، مخاطب اغلب، با آمادگی و خواست خود به دیدار اثر می‌رود.

برای مثال، افراد برای دیدن آثار نقاشی  با خواسته‌ی خودشان به موزه ها و گالری ها می روند، اما یک بنر یا پوستر، افراد را بدون میل و خواسته ی قبلی به سمت خود جلب می کند. مردم برای خرید کالاها به فروشگاه ها می‌روند اما ناخواسته طراحی بسته بندی را می بینند و با طرح آن ارتباط می‌گیرد.

نتیجه‌گیری:

  1. در این مقاله یادگرفتیم که طراحی بسته‌بندی محصول یک امر مهم است ولی کیفیت محصول نیز به همان اندازاه مهم است.
  2. در این مقاله یادگرفتیم که بکارگیری خلاقیت برای فروش محصول بسیار مهم است و تاثیر بسزایی در فروش دارد.
  3. در این مقاله یادگرفتیم که طراحی بسته نوعی طراحی گرافیک است و وجه شبه هایی با طراحی صنعتی دارد.