نشان ملی استاندارد یا غیر استاندارد

ریدیزاین نشانه استاندارد ملی ایران
آنچه در این مطلب می‌خوانید :

نشان ملی استاندارد، استاندارد ترین لوگوی معروف ایران به غیر استاندارد ترین تبدیل شد.

ریدیزاین نشانه سازمان ملی استاندارد ایران

در تاریخ ۱۹ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ شاهد ریدیزاین نشانه سازمان ملی استاندارد ایران بودیم. ریدیزاینی که با واکنش شدید هنرمندان عرصه گرافیک روبرو شد. ریدیزاینی که بیشتر پروسه تبدیل استاندارد به غیر استاندارد را به نمایش گذاشته است.

داستان نشان ملی استاندارد ایران، داستانی امیخته با مهارتی بی نظیر و تجربه ای پخته دارد که مرتضی ممیز، طراح و گرافیست، در سال ۱۳۶۴ برای موسسه‌ی استاندارد ایران طراحی کرد.مرتضی ممیز، پدر گرافیک نوین ایران، متولد چهار شهریور ۱۳۱۵ ، فارغ التحصیل در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد. ممیز در سال ۱۹۶۸ میلادی در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی تحصیلات خود را ادامه داد و پس از بازگشت به ایران در زمینه تصویر سازی و گرافیک فعالیت خود را شروع کرد.

نشان ملی استاندارد بعد از طراحی به سرعت روی بسته بندی هایی که حداقل اصول استاندارد را رعایت کردند قرار گرفت. به تدریج به دلیل طراحی خاص آن، این نشانه به معروف ترین نشانه تبدیل شد و به سرعت در ذهن ها باقی ماند. سال هاست که این نشانه آشنا ترین علامت برای ایرانی هایی است که میخواهند برای خرید و مصرف یک کالا اطمینان داشته باشند.

طراح نشانه ملی استاندارد ایران

ممیز برای طراحی نشان ملی استاندارد از حروف اختصاری نام لاتین «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (Institute of Standard and Industrial Research of Iran) که واژه ISIRI را تشکیل می‌دهد، استفاده کرده است.

در طراحی نشان استاندارد ملی ایران ممیز از قلمی استفاده کرده است که به خوبی حروف اختصاری ISIRI به کلمه ایران تبدیل شده است. علاوه بر این ویژگی های خاص دیگری نیز وجود دارد که نشانه را به نوبه خود منحصر به فرد کرده است. از این ویژگی ها می توان به موارد زیر نام برد:

۱) ستفاده از دو فلش رو به بالا و پایین و گذاشتن نوشته در وسط که نمایش دهنده مفهوم حداقل و حداکثر می باشد.

۲) استفاده از فرم چهارگوش در نشانه که نمایش دهنده توازن و تعادل در امر استاندارد است.

۳) کلمه ISIRI که مخفف کلمه انگیسی استاندارد است در صورت بر عکس کردن کلمه فارسی ایران خوانده می شود.

۴) دو علامت فلش علاوه بر نشان دادن توازن و حداقل و حداکثری، حرف S لاتین را که بیانگر کلمه standard می باشد به نمایش می گذارد.

علاوه بر موارد یاد شده تمام ضروریاتی که در طراحی نشانه مثل سادگی و تعادل، هماهنگی و قابلیت تبدیل به حجم، کوچک و بزرگ کردن بدون لطمه به طرح اصلی امکان پذیر است.

نشان ملی استاندارد یا غیر استاندارد

طرح جدید نشان ملی استاندارد ایران

حال نشان ملی استاندارد که سال هاست در مدارس و دانشگاه ها به عنوان نشانه با استاندارد بالا، نمونه ای از نشانه ای که دارای خطوط با ضخامت یکسان ،سادگی در عین گویایی، دقت نظر، خلاقیت و ویژگی ها فنی ای که ممیز در نشان خود بکار برده است اکنون تبدیل به نمونه ای پر از اشتباه شده است.

در طرح جدید نشان ملی استاندارد ایران علامت اختصاری INSO درج شده و رنگ نشانه از سیاه به سبز تبدیل شده است.این نشان به یک نمونه غیر استاندارد، غیرقابل چاپ در اندازه های کوچک و ناخوانا تبدیل شده است.

نشان طراحی شده، البته تنها نشان غیر استاندارد طراحی شده در سالهای اخیر نیست. نشان‌های بسیاری از سازمان ها در این سال‌ها با عنوان ریدیزاین به تاراج رفته‌اند. سوال اساسی در این میان این است که چرا سفارش دهنده‌ها بدون توجه به ارزش و پشتوانه نشان و برند خود، کارها را به آماتورها یا کارنابلدها می‌سپارند؟ آیا این نشانه‌ها می‌توانند فونداسیون یک هویت بصری باشند.

ترنج امیدوار است، سفارش دهندگان و طراحان نشان ملی استاندارد توضیحات کافی در خصوص روند سفارش و طراحی ارائه نمایند. به امید روزهای حرفه‌ای تر در حوزه گرافیک کشور.