ریبرند، همین الان شروع کنید!

ریبرند آلتین هومز
آنچه در این مطلب می‌خوانید :

برای روشن تر شدن مفهوم ریبرند میتوانیم مثالی بزنیم. فرض کنید تی‌شرت مورد علاقه شما خیلی تنگ یا فرسوده شده است و شما باید آن را عوض کنید. اما نوستالژی، ایجاد تغییر را برای شما دشوار می‌کند. علاوه بر این، اگر فرد پر مشغله‌ای هستید، زمان کافی برای این تغییر را نخواهید داشت.

ری‌برند یک پروسه مهم و ضروری است واجرای آن در زمان مناسب می تواند جان تازه ای به سیستم بازاریابی شما ببخشد. ریبرندینگ به شما کمک می‌کند تا ارتباط خود را با مشتریان قدیمی‌تان پررنگ کنید و به بخش های کاملاً جدید بازار دست پیدا کنید.

چه زمانی باید ریبرند کنیم؟

در پروسه ری‌برند، بازی کردن مهره بعدی‌تان دقت بسیار زیادی می‌خواهد تا از اینکه کمپین خود را در زمان مناسب راه اندازی می‌کنید مطمئن شوید. این ۱۰ نشانه کلیدی به شما کمک می‌کند تا در مورد ریبرند بهتر تصمیم بگیرید.

۱) محصولات شما برای بازار هدف‌تان جذاب نیست.

در ابتدا ممکن است از این‌که کسب و کار خود را به روش صحیحی شروع کرده‌اید اطمینان کافی داشتید. اما با گذر زمان متوجه شده‌اید که این بازار آنطور که فکر می کردید به محصولات شما علاقه‌مند نیست. اگر هست قیمت مصرف کننده برایشان مقرون به صرفه نبوده. شاید تصور شما از این بازار هدف خیلی گسترده بود. در واقع می‌بایست یکی از چند بازار فرعی را که بیشتر از آنها آگاه بودید، مورد هدف قرار می‌دادید.

ریبرند می تواند یکی از بهترین روش‌های افزایش جذابیت برند شما در بازار هدف اصلی‌تان باشد. با ریبرندینگ می‌توانید با تغییر کلی هویت برندتان در بازار هدف جدید برای مشتریانتان جذاب باشید.

ریبرند می‌تواند به سادگی تغییر طرح‌ وب‌سایت شما باشد. اما توصیه می‌کنیم تا آنجا که ممکن است تغییراتی در فرآیندهای داخلی و محصولات‌تان نیز ایجاد کنید.

۲) شما دچار روزمرگی شده‌اید.

این بیشتر یک مساله شخصی است تا کاری. اما اگر زمانی که در مورد آن با دیگران صحبت می کنید به کسب و کار خود افتخار نمی کنید، یا انگیزه ای برای ادامه رشد آن ندارید، ممکن است کسب و کار درستی را انتخاب نکرده‌اید.

این امر مهم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید – برای ارائه بهترین نسخه خودتان د باید انگیزه و اشتیاق کافی را نیز داشته باشید.

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، فراهم کردن امکان تبدیل برند خود به چیزی است که دوباره شما را مانند روز اول هیجان زده کند، و کسی چه می‌داند! ممکن است همین بازتاب را برای مشتریان‌تان هم داشته‌باشد!

۳) شما بدنام شده‌اید و باید ریبرند انجام دهید.

شاید مخاطبی را جذب کرده‌اید که نمی‌خواستید. شاید شما نظرات منفی یا تبلیغات شفاهی بدی در بخش جمعیتی یا گوشه‌ای از اینترنت داشته‌باشید. 

در برخی موارد، نیاز دارید تا تصور گذشته که انتقادات موجهی نیز بودند را اصلاح کنید و تغییرات بزرگی در راستای موفقیت کسب و کار‌تان ایجاد کنید. اگر این انتقادات غیر‌موجه و هیچ تغییر واقعی در کسب و کار شما لازم نخواهد بود، اما همچنان می‌تواند ایده خوبی باشد که در این مورد تغییر نام دهید تا هر گونه پیوند بین مطبوعات بد و شرکت شما از بین برود.

تغییر زبان برندتان می تواند به شما کمک کند تا این تصاویر گذشته را رها کنید و کنترل نحوه دید مردم از کسب و کارتان را دوباره به دست آورید.

اسنپ پس از بوجود آمدن مشکلات متعدد، خود را با چیزی مشابه روبرو کرد.

بین اعتراضات مشتریان و رانندگان تاکسی،ضعف ناشی از احساسات برای اسنپ در آن زمان به بالا‌ترین حد خود رسیده بود و می توانست پایان کار آنها باشد. با این حال، آنها بخش زیادی از زمانش شان را صرف مصاحبه با مردم از سرتاسر کشور کردند تا درباره دیدگاه‌شان اطلاعات بیشتری کسب کنند.

اسنپ با توجه به آنچه از این تجربه آموخته بود، یک برند کاملاً جدید شامل یک لوگوی جدید طراحی کرد و قصد داشت تصویر خود را از یک دستگاه هوشمند کوچک به یک تامین کننده حمل و نقل کشوری تبدیل کند و بر اساس موفقیت قبلی آنها این روش نیز بسیار موفقیت‌آمیز بود.

۴) افراد نادرست درخواست همکاری می‌دهند.

یک کسب و کار در حال رشد به کارمندان جدید وپر‌ شوری نیاز دارد که به اهداف آن ایمان داشته باشند تا بتوانند به رشد موفق خود ادامه دهند.

اگر افرادی که می‌خواهند به سازمان شما بپیوندند، با انتظارات شما مغایرت دارند، به احتمال زیاد تنها مقصر برند شماست.

آیا این افراد تصور اشتباهی درباره کاری که سازمان شما انجام می دهد دارند؟ و اگر چنین است، آیا این احتمال وجود دارد که مشتریان بالقوه شما  هم دچار  سر درگمی شوند؟

تغییر این موضوع می تواند متقاضیان نا‌مناسب را از بین ببرد و افراد مناسب تری را جذب کند که تیم شما را با اهداف‌تان همسو می کند، تیمی پرشور و اختصاصی را تضمین می کند، و اغلب روی مشتریان نیز تاثیر دارد، زیرا همه دوست دارند با فردی برخورد کندد که به کاری که انجام می دهند واقعاً ایمان دارد!

۵) اعلام تغییر مالکیت یا ادغام دو یا چند شرکت نشان بارزی از ریبرند است.

اگر کسب‌وکاری را خریداری کرده‌اید، ریبرند کردن می‌تواند بهترین راه برای تصاحب مالکیت و همسو کردن کسب‌وکار با اهداف خودتان باشد. به همین ترتیب، در مورد ادغام چند شرکت، اهداف و مقاصد نهاد جدید می تواند کاملاً متفاوت از اهداف اصلی شما باشد.

یکی از نمونه‌های ریبرند که می‌توانیم از آن یاد بگیریم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش است که ریشه در شرکت گروه صنعتی گلرنگ دارد.

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در سال ۱۳۸۸ با هدف ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی در سراسر کشور ثبت گردیده و همچنین اولین فروشگاه زنجیره‌ای می‌باشد که وارد بازار سرمایه شده‌است.

۶) شما تمرکز خود را در کسب و کارتان از دست داده‌اید.

شاید خزش دامنه باعث شده‌است که بیشتر از آنچه در ابتدا قصد داشتید پیشنهاداتی برای مشتریان خود ارائه دهید. شاید شما در بسیاری از زمینه های مختلف سرمایه‌گذاری کرده باشید و تمرکز شرکت دیگر آنطور که باید محدود نباشد.

حتی ممکن است اهداف اصلی خود را هنگام ایجاد کسب و کار از دست بدهید. این امر در تجارت بسیار رایج است، به خصوص زمانی که شرکت ها شروع به بزرگ شدن و رشد می‌کنند. در لابه لای فشار روزانه اداره یک کسب‌و‌کار، همراه با فشارهای بازار رقابتی، تمرکز شما به راحتی می‌تواند از بین برود، به‌طوری که ناگهان متوجه می‌شوید، روی خدمات و اهدافی کاملاً متفاوت از اهداف اصلی‌تان متمرکز شده‌اید.

ریبرند بهترین راه برای از بین بردن ضعف‌ها و تمرکز مجدد روی انرژی‌تان است. حذف موارد غیر ضروری و برتری دادن به موارد ضروری باشد. این یک راه عالی برای ارزیابی موقعیت کسب و کار شما و یادآور مقامی‌ است که می خواهید دست پیدا کنید.

زمانی‌که فرآیند ریبرند را شروع می کنید، بازگشت به ماموریت چشم انداز و اهداف اصلی کسب و کار خود شروع کنید. استراتژی برند شما باید با این عناصر هماهنگی داشته باشد.

۷) بازار اشباع شده است. با ریبرند آن را اصلاح کنید.

برخی از صنایع برای همیشه ثابت می مانند، در حالی که برخی دیگر به طور مداوم در حال تغییر هستند. همچنین رقابت می‌تواند تغییراتی در بازار ایجاد کند و شما را مجبور به حرکت کند.

اگر احساس می کنید مشتریان به دنبال چیزی هستند که کمی متفاوت از زمانی که شما برای اولین بار شروع به کار کرده اید است، پس بدانید که زمان تغییر فرا رسیده.

برای مثال: اگر رقبا شروع به ارائه پیشنهادات منحصر به فرد می‌کنند که توجه بازار هدف شما را به خود جلب می کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که شما هم با پیشنهادات جدید پاسخگو باشید.

ریبرند، بخش مهمی از دنیای رقابت است.

۸) شما به اندازه کافی برجسته نیستید.

این می تواند یک مشکل بزرگ باشد. اگر برند شما بیش از حد شبیه به رقبایتان است، باید هویت شما طوری طراحی شود تا از رقبا متمایز شوید. مشکل بعدی میتواند رشد وتوسعه قابل توجه رقبایتان از زمان شروع کسب و کار شما باشد و یا ممکن است مشکل اصلی این باشد که شما به اندازه‌ی کافی به برندسازی فکر نکرده‌اید.

در هر صورت، درگیر شدن با این چالش‌ها به شما هشدار می‌دهد که زمان خانه تکانی‌است تا به دنبال راهی برای جذب مشتریان ایده‌آل خود باشید و در عین حال به هویت و ارزش های برند خود نیز مقید باشید.

سعی نکنید کسب و کار خود را با تظاهر به چیزی که نیستید برجسته کنید. در عوض، به نقاط فروش منحصر به فرد خود (USP) فکر کنید. محصولات یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید و رقبای شما نمی دهند چیست؟ چه چیزی شما را از آنها متمایز می کند؟

پاسخ به این سوالات مبنای ریبرند شما خواهد بود. زیرا این امر به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه شما می گوید که چرا باید شما را انتخاب کنند. و در درازمدت نتایج قوی را به همراه خواهد داشت و به شما کمک می کند تا کنترل بازار خود را در اختیار داشته باشید.

۹) ایده شما نسبت به کسب و کارتان تغییر کرده است.

بیشتر نشانه هایی که شما برای‌ ریبرند در این مقاله خوانده‌اید تمرکز بر عوامل بیرونی مانند ایجاد تغییر در بازار فروش یا رقابت داشت.

اما ممکن است عامل اصلی که نیاز به تغییر در کسب و کار  شما دارد درونی باشد.

شاید شما در صنعت تجربه بیشتری کسب کرده‌اید. شاید ایده‌‌هایی درباره محصولات جدید داشته باشید که با برنامه‌ریزی و استراتژی برند شما مطابقت ندارد.

از سوی دیگر، ممکن است متوجه شده باشید که ایده اصلی شما جواب نداده است. اما در رابطه با اینکه چگونه می‌توانید کسب و کار خود را به یک رویکرد موفق تر هدایت کنید ایده های خوبی دارید.

موفقیت در تجارت به معنای انعطاف‌پذیری و سازگاری است. کافیست متوجه درست یا غلط پیش‌ رفتن اوضاع باشید. اگر متوجه شده‌اید که کسب‌وکارتان به روش فعلی کار نمی‌کند، یعنی وقت تغییر است. ری برندینگ می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را کاملا متحول کنید و آن را به سمت دیگری ببرید.

چنین موقعیت‌هایی فرصتی فراهم می‌کنند که بوسیله ری‌ برندینگ بتوانید گامی به سمت رشد و موفقیت بلندمدت خود بردارید و نیز سود بسیاری در بلند مدت عایدتان شود.

۱۰) شما فراتر از انچه فکر می‌کردید گسترش یافته‌اید.

زمانی که شما شروع به راه اندازی کسب و کار محلی خود می‌کنید و روی یک مکان خاص تمرکز دارید. ممکن است در ابتدا انتخاب نام‌هایی مانند «شرکت بسته‌بندی تبریز» یا «ریخته‌گری تبریز» ایده خوبی به نظر برسند.

اما چنین نام‌هایی تصویری از کوچک بودن و محلی بودن شما را به نمایش میگذارد که شما را از گسترش به مکان های جدید محدود می کند. همانطور که تجارت شما رشد می کند، ممکن است شما خواستار افتتاح شعب جدید در مکان های مختلف باشید و یا بخواهید خدمات جدید و متنوعی ارائه دهید. یا ممکن است به دلیل تغییر شرایط نیاز به جابجایی کامل کسب و کار خود داشته باشید.

کسب‌وکارهای منطقه‌ای اغلب برای ملی یا بین‌المللی شدن نیاز به ریبرند دارند. این ممکن است به معنای تغییر نام تجاری شما به طور کامل باشد. یا ممکن است به معنای ایجاد یک برند جدید برای یک بخش بین المللی باشد.

یادتان باشد

یک چیز حتمی است – صاحبان مشاغل زمانی که بیش از حد متمرکز بر وظایف روزمره اداره یک تجارت هستند. به‌راحتی می‌توانند از برندسازی غافل شوند. اما این چیزی است که همیشه باید در گوشه‌ای از ذهن شما بماند. زیرا برندسازی شرکت شما اولین مواجهه مشتری با کسب و کار شما است. و برند شما در ذهن او باقی خواهد ماند.

این بدان معنی است که ریبرند شما باید برای کسب و کار و بازارتان به شکل امروزی بهینه شود. درغیر این‌صورت وقت آن است که ریبرند کنید.

حالا دو راه دارید:

اینکه اشتباه کنید و به سرعت از خاطرات افراد پاک شوید یا درست انجام دهید و جای پایتان را محکم‌تر کنید.